BMW Z1 Club Nederland

 

TOERRIT MIJDRECHT 26 SEPTEMBER 2004

De laatste gezamenlijke toertocht dit seizoen is voorbij.

Berna en Aad kweken gerbera's. Dat wisten we wel en dat je ze in de winkel kan kopen ook, maar dan stopt de kennis. Die is nu voor een 20-tal  Z1-equipes wel veranderd. We werden ontvangen in de nieuwe en vernieuwde 3,2 ha grote kas. Alleen mini-gerbera's, een veelheid van kleuren. Eén kleur zou het makkelijkste zijn, maar dat wil de consument niet en vanwege de export al helemaal niet. Bij iedere naamdag of festiviteit blijkt een bepaalde kleur te horen. Er is in deze kas gekozen voor de laatste stand der techniek om zoveel mogelijk handarbeid uit te sparen. Af en toe een bloem plukken in een grasveldje is nog tot daaraan toe, maar 1200 in een uur is toch echt iets anders. Lange rijen potten gevuld met brokjes steenwol, voorzien van een automatisch bewaterings- en vloeibaarvoedselsysteem, dat iedere 2 weken door een bioloog gecontroleerd wordt. Verder krijgen de planten ook CO2, waar wij al snel aan dood gaan, toegediend.
Het plukken of afdraaien van de steel gaat nog steeds met de hand, maar dat zal zeker in de toekomst veranderen, want een camera en de computer kunnen ook de rijpheid of de diameter van de bloem bepalen. Tot voor kort sleepte men met plastic emmers tussen de planten door. Nu staan er een 20-tal emmers op een soort trolley die loopt op 2 geleidebuizen. Is de trolley vol, dan even duwen naar het centrale gangpad, alwaar een kettingtransporteur in de grond loopt, aankoppelen en hij gaat zijn eigen gang naar de verwerkingsafdeling. Die hoeft niet meer te bellen voor nieuwe emmers, die komen er vanzelf aan. Aangezien de bloemen wel een paar dagen mee moeten, krijgen ze nog wat te drinken, geen bier of wijn maar chloor. Gezellig hangen ze circa 5 uur in een chloorbad.

Dan moeten ze wel met de hand in een transportband gestoken worden, die ze geleidt naar een door Aad bedachte straat met grasscharen die de bloemen precies op lengte knippen. Dan moeten de bloemen nog verpakt worden of in een bosje. Dat gaat automatisch, geteld en touwtje eromheen. Bossen gaan niet onverpakt per vliegtuig, maar in een lange platte doos. Om ze niet te beschadigen worden ze gestoken in langwerpige stukken karton met gaatjes. Dit is echt kennerswerk: de stelen niet breken, niet alle grote bij elkaar maar goed verdelen, dan 2 kartons in een platte doos, even oppassen dat de stelen toch niet knakken en om schuiven te voorkomen even langs de nietrobot, deksel erop en klaar voor de veiling. Het in de kartonnen steken behoort spoedig tot de verleden tijd. Aad is de initiatiefnemer voor het ontwerp van een machine die dit gaat overnemen, met behulp van camerasensoren en computer. Dan kan Berna, wier taak dit nu is, zich met andere zaken bezighouden.
Daar wij het hele jaar bloemen willen en niet alleen als er zon is, worden er kassen gebruikt met licht. Indien nodig lampen van 600 watt, u weet wel zoals voor de wietteelt. Ook is het niet altijd 30 graden in ons land, vandaar verwarming, vandaar een grote gasgestookte ketel, die nu samen gaat werken met een 18-cilinder gasgestookte motor. Aan de geluidscabine te zien wordt die wel 6 meter lang. Deze motor verbruikt 500 m3 gas per uur. De motor wekt de stroom op en het koelwater, lekker warm, wordt voor de verwarming gebruikt. Dit heet warmtekrachtkoppeling. Wat er te veel is gaat naar het net.
Zeer ingenieus allemaal en zeker niet voor niets, een geweldige investering om het ons mogelijk te maken de dames af en toe te verrassen met een bloemetje. Als je Aad met glinsterende ogen hoort en ziet vertellen komt het allemaal goed.
Ja, dan ook nog wat rijden, na een lunchbuffet met lekkere zoete gebakjes voorzien van logo. De wijde omgeving van Mijdrecht is een veengebied, flink afgegraven, voorzien van dijken en afwateringskanalen. Eigenlijk best eng als je er over nadenkt: een dijkje met het land op 2-3 meter lager niveau en aan de andere kant het water. Je moet maar niet denken aan een breuk in de veendijk. Gelukkig hadden we mooi weer.
Wij bezochten het parkeerdak van de veiling Aalsmeer, met een wijds uitzicht. Daarna de aangekondigde verrassing: op het parkeerterrein een met pylonen uitgezet circuit met een denkbeeldige garage die achteruit rijdend betreden moest worden. U begrijpt het al, het rennersbloed begon te borrelen, de banden rookten, maar het viel toch niet mee om dit soepel te doen. Wim, door zijn stuurkunst en zijn jongste auto, wist een ieder te overtroeven. Ineke was de snelste bij de dames.
De dag werd besloten met een drankje en voor de liefhebbers met een lekker buffet.

Berna en Aad bedankt voor de tocht en de leerzame dag.


Roland.

Uitslag van de slalomproef op het parkeerterrein van de bloemenveiling:
Heren  
1) Wim Kamer 26,02 seconden
2) John Verscheiden 27,94
3) 66-GF-... (wie is dit ook alweer?) 28,23
4) Wim Kemper 28,62
5) Aad van der Wilt 29,48
6) Theo Polman (als hij TF-ZN-... is) 31,11
7) Herman Huyskamp 31,30
8) Bart Nyenhuis 31,97
9) Ben Kooman 31,98
10) Rob Bron 32,63
11) Rob van Dijk 33,12
12) Ron Hemmer 33,52
13) Henk Schippers 34,38
14) Piet van den Heuvel 34,43
15) Ed Kloots 35,04
16) Rudy Thonhauser 36,12
17) Roland Vet 48,24
Dames  
1) Eveline Kemper 37,36
2) Ineke de Hoog 39,98
3) Erna Nyenhuis 43,79