BMW Z1 Club Nederland

Verslag van de rit op 31 juli 2005 op de Veluwe

Op zondagochtend rond tienen verzamelden een 17-tal Z1’s op industrieterrein de Harselaar te Barneveld bij Itolang, een bedrijf dat zich bezighoudt met de verkoop van heftrucks van verschillende merken en van magazijnstellingen. Eigenaar van dit bedrijf is Willem Jan van Beek, wiens zoon Erik-Jan lid is van onze club. Beide heren hadden een leuke rit met verschillende verrassende elementen voor ons uitgezet.

Na de koffie met versnapering, een welkomstwoordje en uitleg over de rit door beide heren organisatoren vertrokken we in 2 groepen in de stromende regen voor het eerste traject van een kilometer of 40. Eerst moest ik echter nog hozen omdat de rechter deur van mijn auto na het uitstappen niet goed bleek te zijn gesloten. De veiligheidsgordel was er klem tussen komen te zitten; dus stoel vol water en de rest van de bekleding nat.
Het eerste deel van de rit ging door het hart van de Veluwe met bossen en heidevelden. Over mooie weggetjes, door mijn woonplaats rijdend en verder door Vierhouten en Gortel het bos is daar het woongebied van Sneeuwvlokje, een jong wild zwijntje met een afwijkende kleur  kwamen we bij een recreatieplas, alwaar we als enige onze auto’s konden parkeren. Het weer nodigde geen recreanten uit op deze dag. We nuttigden hier de lunch, die bestond uit verse, heerlijk belegde broodjes met vis en vlees, koffie en melk. De broodjes waren ’s morgens vroeg bij de bakker gehaald en door een behulpzaam team dat de organisatoren hadden ‘ingehuurd’ klaargemaakt. Onder de neergezette partytenten konden we droog blijven.

Nadat de inwendige mens weer was versterkt, vertrokken voor een rit van weer ca 40km door de IJsselvallei, een streek met polders en beken richting de tweede stop, de remise van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij te Beekbergen, alwaar we een rondleiding kregen. Omdat bij de eerste stop geen toiletten waren, de heren vonden wel een bosje, liep het voor het enige toilet op het stationnetje storm en de wachtrij liep op tot een vergelijkbare bij de attracties in de Efteling op drukke dagen. De start van de rondleiding moest dan ook geruime tijd worden uitgesteld.

 
In twee groepen kregen we uiteindelijk uitleg over de wagons, locomotieven en seinen die ter plaatse stonden opgesteld. Deels zijn deze gerestaureerd en in werkvaardige toestand, maar veel materiaal moet nog worden aangepakt. Het merendeel van de treinen bleek uit het buitenland afkomstig. Interessante uitleg kregen we van een van de daar werkzame vrijwilligers over waar de spullen vandaan kwamen, waarvoor ze momenteel nog gebruikt worden en hoe stoomlocs worden onderhouden en onder stoom worden gezet. Een van de locs, gewicht zo’n 160 ton kan nog een snelheid bereiken van ruim 120 km.
Het laatste traject, terug naar Barneveld, voerde ons langs de rand van het Veluwemassief en door het gebied waar de inmiddels landelijk bekende poema is gesignaleerd. De kapjes van onze auto’s waren nog steeds dicht, hoewel het inmiddels wel wat minder hard regende. We kwamen verder langs natuurbegraafplaats Assel, waar de graven echt deel uitmaken van de omgeving. Jammer dat we daar (het weer) niet even konden stoppen. Na verderop nog een stuk onverharde leemweg met veel plassen dus de Z1’s hebben weer een schoonmaakbeurt nodig kwamen we rond 4 uur bij het eindpunt aan.
Hier had het organiserende comité de nodige drankjes en een BBQ voor ons klaar staan, die er mocht zijn. Nadat het vuur van de BBQ’s was ontstoken kon een ieder zijn stukjes vlees of vis uitzoeken, klaarmaken, aanvullen met sausen en brood en verorberen. Het bleef nog lang gezellig. Gelukkig was het inmiddels droog en konden ook de verschillende rond het pand staande Z1’s nog even worden geïnspecteerd. Wat heb jij anders dan ikke. Ook bestond de mogelijkheid om het bedrijf te bekijken en een rondje op een van de heftrucks te maken.

Rond 18.30 uur verlieten de meeste deelnemers, volgens mij voldaan onder dank aan de organisatie het speelveld om de reis naar huis aan te vangen.
Het was droog, maar we durfden de kap niet open te zetten; gelukkig maar want we zaten nog niet op de snelweg of het begon weer te regenen.

Heren van Beek en zeker niet te vergeten de beide dames, namens deelnemers en bestuur bedankt voor jullie uitstekende organisatie.

 

Bob Halsema.